. bio
Suwon Lee (b. 1977, Caracas) is a Korean-Venezuelan currently based in Madrid. She belongs to the recent Venezuelan diaspora.
She has exhibited individually in Caracas, Madrid and Seoul. International group shows include: Americas Society in New York and Poli/Gráfica in Puerto Rico (2024), MoMA New York (2023), Circulo de Bellas Artes Madrid (2021), the Guangzhou Image Triennial curated by Gerardo Mosquera (2021), Vincent Price Museum, USA (2018); Arizona State University Museum, USA (2017); Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, Paris, France (2013); Museo Amparo, Puebla, Mexico (2014), the 9th Bienal do Mercosul (2013), Biennial of the Americas: Draft Urbanism (2013); and many other shows in the US, Brazil, Venezuela, Panama, Spain, Colombia, Chile, South Korea, and France, among others.
Her works are in the collections of MoMA New York (USA), Colección Patricia Phelps de Cisneros (USA), CIFO Miami (USA), Colección Banco Mercantil (Venezuela), Museu de Arte Brasileira da Fundação Armando Alvares Penteado (Brazil) and in various private collections in Venezuela, Colombia, USA, Spain, Germany, Costa Rica, Argentina and Puerto Rico.
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In Suwon Lee’s oeuvre, photography emerges as the dominant medium—though not the sole one—employed to investigate light as a physical force with the power to create images. This medium functions both literally and metaphorically, allowing for an exploration of various dimensions of human essence. Through the interplay of themes such as collective memory, identity, reflections on social crises, the passage of time, and our relationship with nature and the environment, Lee produces a collection of images that are both exquisitely crafted and subtly unsettling in their serene beauty.
Within this framework, the recurring motif of landscape serves as a conduit for Lee to explore her identity as a perpetual foreigner and to validate certain political realities. Additionally, it becomes a tool for self-exploration and a means of connecting with geographical spaces through a deeply personal approach to spirituality.
Suwon Lee (Caracas, 1977), artista coreano-venezolana que actualmente reside en Madrid, perteneciente a la reciente diáspora venezolana.
Ha expuesto individualmente en Caracas, Madrid y Seúl. Sus muestras colectivas internacionales incluyen: Americas Society en Nueva York y Poli/Gráfica de Puerto Rico (2024), Museo de Arte Moderno de Nueva York (2023), Círculo de Bellas Artes de Madrid (2021), Trienal de la Imagen de Guangzhou curada por Gerardo Mosquera (2021), Vincent Price Museum, USA (2018), Museo de la Universidad Estatal de Arizona, EE. UU. (2017), Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, París, Francia (2013), Museo Amparo, Puebla, México (2014), IX Bienal del Mercosur (2013), Bienal de las Américas: Draft Urbanism, EE. UU. (2013), y muchos otras exhibiciones en Estados Unidos, Brasil, Venezuela, Panamá, España, Colombia, Chile, Seúl y París, entre otros.
Sus obras se encuentran en las colecciones del MoMA New York (EE. UU.), Colección Patricia Phelps de Cisneros (EE. UU.), CIFO Miami (EE. UU.), Colección Banco Mercantil (Venezuela), Museu de Arte Brasileira da Fundação Armando Alvares Penteado (Brasil) y en diversas colecciones privadas en Venezuela, Colombia, Estados Unidos, España, Alemania, Costa Rica, Argentina y Puerto Rico.
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En el corpus artístico de Suwon Lee, la fotografía destaca como el medio predominante, aunque no exclusivo, empleado para adentrarse en el estudio de la luz como una fuerza física capaz de crear imágenes. Sirve tanto como herramienta literal como metafórica, permitiendo una exploración de diversas facetas de la esencia humana a través de la percepción del paisaje urbano y
natural. La interacción de temas como la memoria colectiva, la identidad, reflexiones sobre crisis sociales, el paso del tiempo y contemplaciones sobre nuestra relación con la naturaleza y el medio ambiente convergen para producir una colección de imágenes exquisitamente resueltas, pero al mismo tiempo inquietantes en su tranquila belleza.
En este contexto, el motivo recurrente del paisaje sirve como un conducto para que Lee examine su identidad de extranjera perpetua y actúe como vehículo para validar ciertas realidades políticas. Además, se convierte en un medio para la autoexploración y un canal para conectar con espacios geográficos a través de una visión personalizada de la espiritualidad.