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Loop City Screen Barcelona 2024 at Sorondo Projects Nov. 13-23

[Versión en Castellano más abajo]

Simultaneously with the presentation of my performance Dictée/Exilée at Americas Society in New York on November 20, I will be exhibiting the video of the same name at the Loop City Screen video festival in Barcelona, from November 13 to 23, at Sorondo Projects.



Suwon Lee

Dictée/Exilée

2024

Single-channel video, stereo sound

24’56”

Visuals: Suwon Lee & Marcos Arévalo

Sound: Marcos Arévalo


The performance Aveugle Voix by Theresa Hak Kyung Cha (1975), along with her seminal texts Dictée (1982) and Exilée/Temps Morts (2009), powerfully express the struggles of the migrant experience, capturing the silencing of marginalized voices and the challenges of self-expression when identity is intertwined with historical trauma. This profound exploration of language and memory inspires Suwon Lee's video Dictée/Exilée. In this work, Lee reflects on her own journey as a Venezuelan woman in self-exile, navigating the complexities of an identity shaped by a dual diasporic displacement, as the daughter of Korean immigrants born in Venezuela. The interplay between images, music, and recited words weaves an immersive narrative, leading the audience into a dreamlike exploration that questions the notion of homeland while expanding it toward a fluid and ever-evolving sense of identity.

As Cha wrote: “Exile is dead time.” Yet personal acts can reclaim this “death” and transform exile into a shared experience. Dictée/Exilée becomes a reclamation of a new territory through the creative act.



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Simultáneamente con la presentación de mi performance Dictée/Exilée en Americas Society, Nueva York, el 20 de noviembre, exhibiré el video homónimo durante el festival de video Loop City Screen en Barcelona, del 13 al 23 de noviembre, en Sorondo Projects.



Suwon Lee

Dictée/Exilée

2024

Video monocanal, sonido estéreo

24’56”

Visuales: Suwon Lee & Marcos Arévalo

Sonido: Marcos Arévalo


La performance Aveugle Voix de Theresa Hak Kyung Cha (1975), junto con sus textos fundamentales Dictée (1982) y Exilée/Temps Morts (2009), expresan con contundencia las luchas de la experiencia migrante, capturando el silenciamiento de las voces marginadas y los desafíos de la autoexpresión cuando la identidad se entrelaza con el trauma histórico. Esta profunda exploración del lenguaje y la memoria inspira el video Dictée/Exilée de Suwon Lee. En esta obra, Lee reflexiona sobre su propio viaje como mujer venezolana en autoexilio, navegando las complejidades de una identidad moldeada por un doble desplazamiento diaspórico, como hija de inmigrantes coreanos nacida en Venezuela. La relación entre imágenes, música y palabras recitadas tejen una narrativa inmersiva, llevando a la audiencia a una exploración onírica que cuestiona la noción de patria al mismo tiempo que la expande hacia un sentido de identidad fluido y en constante evolución. Como escribió Cha: “El exilio es tiempo muerto”. Sin embargo, los actos personales pueden reclamar esta “muerte” y transformar el exilio en una experiencia compartida. Dictée/Exilée se convierte en una reivindicación de un nuevo territorio a través del acto creativo.

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